Här kommer du till de olika skedena i kronologin:
De tidigaste skedena | Staden föds | Den gamla hamnen | Yxpilas frammarsch | Utvecklingen till storhamn |
1348-1620 | 1620-1730 | 1730-1895 | 1763-1884 | 1885-2000 |
1348 |
Invånarna i Närpes, Korsholm och Pedersöre tilldelades rätten att sinsemellan bedriva handel med livsmedel – borgarna hade inte rätt till denna handel. Borgarna hade emellertid kvar sina rättigheter att bedriva övrig handel såsom handeln med hudar, järn och salt. |
1375 |
Namnet Karleby uppträder för första gången i historiska källor. |
1500-t. |
Det förekom uppenbarligen många (olagliga) hamnar: i Kaustarviken, i Kvikant och vid mynningen av Perho å – på detta pekar bland annat bondeköpmännens bosättningsplatser. Då tjärexporten kom i gång i slutet av 1500-talet blev uppenbarligen Stora Enskär eller Tjärholmen den huvudsakliga lastplatsen. |
1528 |
Gustav Vasa ratificerade rättigheterna som givits 1348. Samtidigt bestämdes det att varor som kom från dessa kommuner måste föras till Stockholms slott och i första hand erbjudas slottets köpare: sålunda kom bondehandeln på sätt och vis under kungens beskydd. |
1533 |
Gustav Vasa förbjöd bönderna att idka handelssjöfart med de nordliga hamnarna – de skulle istället koncentrera sig på jordbruk och fiske. Effekterna av förbudet blev dock ringa. |
1546 |
Det första omnämnandet av en (olaglig) hamn i Karleby. Man höll ting vid kyrkan, varför även hamnen låg närheten av denna. |
1573 |
Johan III förbjuder de österbottniska bönderna att bedriva handel. Detta har knappt någon inverkan som helst i Stockholm, men segelsjöfarten till de nordliga hamnarna förefaller att ha upphört. |
1614-17 |
Gustav II Adolfs sjöfartsförordning och handelsordinance: Alla bondehamnar förbjuds. Städerna indelas i landsorts- och stapelstäder, av vilka endast de senare har rätt att bedriva utrikeshandel. Landsortsstäderna skulle rikta sin handel till stapelstäderna. Bönderna fick föra sina varor till städerna och dessutom även till marknaderna. |
1620 |
Gustav II Adolf undertecknar Gamla Karleby stads stiftelseurkund den 7.9.1620. Gamla Karleby stads handelsområde bestämdes i stiftelseurkunden på följande sätt: "Så skall och Almogen thi efterskrifne Sochner som ähre Pyhäioki, Kalaioki, Lochto, Karleby och Croneby ware förplichtade fhöra deres wharur in i Staden, och den där medh borgerskapett föryttdra, och ingalunda tilstattd warda, att borgare af andre Städher måge medh dem där uthi Sochnarna handla, Undantagandes dhe Almenne Marknadz plattzer i samme Sochner upprättas kunne där måge dhe (: så länge Marknaderna wahrar och opåstår:) medh dem skäligenn köpslaga och sedhan huadh dhe icke föryttra kunne, fhöra medh sigh där ifrånn, Ändoch dem icke här medh skall ware förbiudedh andre Städher att besöckie. Eij skall heller någonn bonde å Landedh boandes hafua låf att bruuka Seglation som här till skeett ähr, uthan han skall sigh medh sitt godz till nästa Stadh begifwa och där föryttredh. Såsom icke heller Wintterliggiarom, som hijtt till Swerige öfuerdraga skall efterlatedh ware, att dedan medh sigh hijtt öfuerfhöra köpmanna wharur, wpå huilke fall och händelser, dhe sigh efter handels Ordinantien skole förhålle och rätte." ("... Så skall också allmogen i Pyhäjoki, Kalajoki, Lochteå, Karleby och Kronoby socknar vara förpliktade att föra sina varor till staden och där avyttra dem till borgarskapet, och det är ingalunda alls tillåtet för borgare från andra städer att där bedriva handel med allmogen i socknarna. Undantasvis må de på de allmänna marknadsplatser som hålles i de ovan nämnda socknarna (och så länge marknaderna varar och uppstår) på skäligt sätt köpslå med dem, och vad de inte kunnat avyttra bör de föra med sig därifrån. Det är emellertid inte förbjudet för dem att besöka andra städer. Ej heller skall någon bonde som är bosatt på landsbygden inneha lov att bedriva segelsjöfart, såsom hittills har skett, utan måste han bege sig med sina varor till den närmaste staden och där sälja dem. Övervintrare, som dragit över hit till Sverige och här kvarstannat, får inte föra med sig handelsvaror hit, utan måste de under alla omständigheter rätta sig efter handelsordinancen." ) |
1622 |
År 1622, då en s.k. lilltull började uppbäras i Gamla Karleby, byggde man uppenbarligen en tullstuga även mot havet. Dess placering var Puurokari, en bergsklack på stadens norra sida. Enligt förordningen svarade de kringliggande socknarna för att tullstugorna byggdes, och stugan vid Sundet restes av bönderna från Kelviå och Karleby. |
1647 |
Ett tjärbruk grundas på Rövarskär. |
1663-1668 |
Städerna i Norrland erhåller rättigheter att segla till Reval. Från Gamla Karleby seglade man (olagligt) dit även efter detta, liksom även till Riga och Pärnu. |
1664 |
En brand förstör staden. |
1669 |
Två borgare får till uppgift att upprätthålla två remmare utanför staden. |
1674 |
Ett nytt sjömärke reses på Kåtöskatan (år 1679 benämns platsen "Heinä perämunn... jämpt åt Thiöck öön" = Remmargrundet?) |
1724 |
Borgarna i Gamla Karleby får till stånd att de hamnar som bönderna från Kronoby och Kelviå grundat under Stora Ofreden förbjuds. |
1724 |
Staden avlönade strandryttare eller -väktare vars uppgift var att förhindra borgare från andra städer att bedriva handel på Gamla Karlebys område samt att stävja den olagliga handeln med bönderna, det vill säga handeln på landsorten. |
1727 |
Även invånarna i Brahestad fick rätt att använda Kalajoki som lastningsplats. |
1730 |
Man anskaffade en lyftkran för muddring: Sundet muddrades nu för första gången. Arbetet utfördes vanligtvis på hösten från isen. I början av 1730-talet kom man knappast fram längs Sundet ens med små lastbåtar; före Det nordiska kriget hade fartyg i full last seglat in i hamnen. På den tiden ansåg man att orsaken till problemet var all den sand som vågorna sköljde in samt förmultningen av de bäckar som mynnade ut i Sundet: den verkliga orsaken till att vattnet minskade kände man ännu inte till. På 1700-talet fördjupades Sundet flera gånger och för det ändamålet grundade man en speciell muddringskassa. |
1740 |
Borgarna grundade en signalfyr på Trullögrund. |
1740-t. |
Man fördjupade bäcken som rinner från Linnusperä till Sundet. |
1742 |
Planer på att bygga en fyr i Nyhamn (= Norra Hamnskäret?). Dessutom planerade man förtöjningsringar för vinterhamnen. |
1747 |
På lantdagen beslöts att Pyhä- och Kalajoki var lastningsplatser enbart för Gamla Karleby. |
c. 1750 |
På kartan har havstullen flyttats till Rövarskär. Eventuellt tyder detta på att hamnen har flyttats bort från centrum. |
c. 1750 |
Man bygger en signalfyr på Tankar. (Uppgiften är möjligtvis felaktig emedan fyren inte finns antecknad på 1763 års karta). |
1760 |
Staden avlönade två ordinarie lotsar. Före det hade lotsuppgifterna skötts av några fiskare från Tankar. |
1763 |
Hamnen och segelrutterna kartläggs och man mäter djupet. |
1770 |
Staden avlönade tre lotsar och lät bygga en lotsstuga på Tankar. |
1813 |
På borgarnas försorg började man muddra och påla Sundet, och medel för detta skaffade man genom att en liten avgift uppbars av fartygen. I början av 1800-talet anskaffade man för muddringsarbetet även en speciell muddringsmaskin. |
1815 |
Den första hamnordningen, med hjälp av vilken man framförallt försökte förhindra att ballast lossades på hamnområdet. |
1829 |
Den Kejserliga Övertullstyrelsen krävde att man flyttade packhuset till mynningen av Sundet. Magistraten tillbakavisade dock tanken åberopande att lastfartygen fortfarande lätt kunde segla från ”innerhamnen” (=utanför Halkokari) ända till packhusets kaj. Den påstådda omlastningen behövde man därför inte enligt magistraten utföra; endast de fartyg som kom i saltlast måste man lossa utanför Trullöudd. |
1850 |
Packhuset flyttades till stranden av tjärhovet (nuvarande Engelska parken). Nu kunde uppenbarligen de lastbåtar som kom från fartygen inte segla längre fram utan transporten till staden sköttes med mindre båtar. |
1855 |
En grundlig muddring av Sundet utfördes under ledning av handelsmannen Anders Wiklund. |
1866 |
En ny hamnordning |
1875 |
På Tjärhovet byggdes ett öppet skjul med pärttak för de varor som skulle föras till staden. |
1882 |
Packhuset flyttades till Yxpila |
1887 |
Järnvägstorget bestämdes bli förvaringsplats för tjäran. |
1888 |
Tjärmagasinen på Halkokari flyttades till ett område vid Skrammelbacken, dit tjärhovet flyttades (vid järnvägen till Yxpila). |
1890 |
Tjärmarkerna på Elba, Mustakari, Halkokari och vid Sundets mynning brändes på nytt till tjära. |
1895 |
Ett tjockt tjärlager avlägsnades från området kring det gamla tjärhovet vid Sundet och av det gjorde man Engelska Parken. |
1763 |
Farleden är utmärkt på kartan |
1700-t. |
Yxpila blir vinterhamn |
1818 |
Lotsen Dahlstedt föreslog för sjökapten Blomsten att Nyhamn, det vill säga Vita-Furuskär, kunde vara en möjlig hamnplats. Kapten Blomsten märker ut farleden dit (obs. att den finns redan på 1763 års karta). Platsen tillhörde Knivsunds by i Kronoby, och kommerserådet Anders Donner förde förhandlingar med byns invånare. Av någon anledning avstod man från projektet. |
1823 |
De första lagerbyggnaderna byggdes, vägen förbättrades |
1824 |
Anders Roos och Anders Donner anhöll om ett område för förvaring av exportvaror (omkring Potten) |
1830-l. |
Roos lät bygga åtminstone ett fartyg i Yxpila. För att få ut fartyget från Potten måste man fördjupa sundet. Då varvet anlades byggde Roos också en ny rak väg till Yxpila (Yxpila rakan). Varvsbyggnaden var sedermera länge Gustaf Lithéns villa, och senare byggdes stationschef Palanders villa på samma plats. |
1833 |
En fartygsmätningsman anställs |
1848 |
I lotsförordningen omnämns farleden från Tankar och Trullögrundet till Yxpila. |
1857 |
A. Donner fick tillstånd att grunda ett skeppsvarv. |
1866 |
Hamnordningen |
1868 |
Den gemensamma kajen byggdes. |
1869 |
Den kejserliga tullstyrelsen bad om en utredning över när Yxpila har förklarats vara Gamla Karleby hamn. |
1869 |
Gamlakarleby skepps- och varfsbolag ansökte om tomt för verkstad och kollager. |
1873 |
J. Löwenmark anhöll om tomt för ett skeppsvarv |
1873 |
Området kartlades och den första stadsplanen gjordes upp (underkapten Maximov), i vilken man fastställde bl.a. platsen för torget och magasinen. |
1874 |
Köpmannaföreningen ansökte om tillstånd att avverka timmer för beläggningen av ångfartygs- och lastningskajerna. |
1870-t. |
Ångfartyget ”Gamlakarleby” trafikerar till St Petersburg och södra Finland. |
1874 |
Hotell Hietala byggdes |
1878 |
En telefonlinje drogs till staden. |
1877 |
En hästdragen spårväg planerades. |
1870-t. |
Borgarna börjar bygga villor i Yxpila (bl.a. Löfhjelm, Löwenmark) |
1870-t. |
Den första strandkajen byggdes |
1880 |
Man byggde ett varuskjul med utrymmen för förtullning, samt tullvaktmästarnas hus |
1880 |
Två lyktor installerades för belysningen i hamnen |
1881 |
Staden köpte Hotell Hietala |
1882 |
Vetskapen om den kommande järnvägen ledde till åtgärder: Kajen förlängdes med 25 famnar, packhuset flyttades till Yxpila, en brunn grävdes, nya telefonapparater installerades, vägen till staden förbättrades. Staden ansökte om nya fyrljus och en fyr till Tankar. |
1882-83 |
Fullmäktige behandlade inte tomtansökningarna för de nya villa- och lagerbyggnaderna förrän en plan för utbyggnaden av hamnen hade uppgjorts. |
1883 |
Kejsaren ratificerade lantdagens beslut att bygga järnvägen mellan Seinäjoki, Gamla Karleby och Uleåborg. |
1884 |
Planeringen av hamnområdet behandlades i fullmäktige. Fältet vid sandstranden reserverades för hamnverksamheten och villorna beslöt man att skulle placeras vid skogsranden samt vid stranden vid Potten. Tjärhovet planerade man förlägga på hamnkajens nordliga sida. Slutligen förlades tjärhovet år 1889 invid Skrammelbacken vid järnvägen som ledde till Yxpila |
1885 |
Järnvägen blev färdig |
1885 |
Staten byggde en järnvägskaj. Staden underhöll den på det villkor att man fick uppbära alla kaj-, lastnings- och lossningsavgifter. För frakter som kom från Uleåborgs håll uppbars inga kajavgifter. |
1885 |
Trutklippan och Hungrobärget försågs med små fyrar (ledljus). |
1885 |
I ett betänkande konstaterade man att hamnen hotar bli allt grundare på grund av landhöjningen: djupet vid kajerna 12-13 fot. Inga åtgärder vidtas. |
1886 |
Hamnkontoret blev färdigt. |
1886 |
Man slog fast platserna för magasinen. |
1888 |
Den nya hamnordningen |
1888 |
Representanten för Bröderna Nobel, vasabon Carl Finnilä, reste en petroleumcistern (40000 kannor d.v.s. 100 000 l) i Gamla Karleby med anledning av att Vasa hamn var för grund för bolagets tankfartyg. |
1889 |
Fyrtornet på Tankar blev färdigt, gasollampan på Koöklacken och de små fyrarna (ledljusen) på Trutklippan och Hungrobärget förbättrades. |
1890 |
För att förhindra att hamnen slammades upp beslöt fullmäktige att bommar skulle läggas ut som skulle minska vågsvallet. |
1891 |
Man införskaffade ett utlåtande av en expert beträffande minskningen av vattendjupet: denne föreslog att en ny kaj skulle byggas av timmerstock istället för den gamla timrade kajen, att barlasten skulle muddras och att barlasten skulle ersättas med balkar. På grund av de höga kostnaderna fattade fullmäktige dock inga beslut. |
1893 |
En lotsstuga byggdes på södra sidan av hamnkontoret. |
1894 |
Man gjorde en framställan att den gamla kajen skulle byggas på sandbanken. Hamnmästaren å sin sida föreslog att man skulle muddra och bygga en vågbrytare vid Koörn. |
1895 |
Bröderna Friis’ maskinverkstad inledde sin verksamhet. |
1896 |
Hotell Hietala renoverades, bl.a. byggdes en ny stor veranda. |
1896 |
Hotell Hietalas utskänkningsrättigheter inbringade staden ansenliga inkomster. Bröderna Friis klagade hos fullmäktige över utskänkningen för att den demoraliserade fabrikens arbetare. Fullmäktige förbjöd utskänkning vintertid. |
1898 |
Bröderna Friis försökte få utskänkningsrättigheterna åt sig själva för att sålunda kunna kontrollera situationen; fullmäktige godkände dock inte deras anbud, som var det högsta. |
1898 |
Staden skaffade med egna medel ett mudderverk. |
1899 |
En ny hamnordning och –tariff infördes: Staden fick rätt att inkassera avgifter även från fartyg som lastade i Nyhamn och Möllersvik. Speciellt Schauman hade på detta sätt undvikit hamnavgifter för sina trävarulaster. |
1900 |
Gustaf Strömbeck utnämndes till hamnkapten (-1933) |
1900-t. |
I början av seklet fanns det en regelbunden ångbåtslinje till Luleå |
1902 |
Hotell Hietala omvandlas till nykterhetsrestaurang. (Staden hade vid köpet förbundit sig att hålla värdshus, och detta fortsatte till och med år 1912. Kunder blev dock färre sedan utskänkningen upphört). |
1903 |
Fullmäktige beslöt att bygga en ny kaj norr om järnvägskajen. |
1903 |
På stadens begäran undersöktes farlederna emedan en båt hade fått bottenkänning i farleden. Nu stod 3 officiella farleder till förfogande: Mot norr förbi Tullögrund, mot söder förbi Tankar (12 m djup) och Jakobstads skärgårdsfarled (3,6 m) (den s.k. Stockösundsfarleden). |
1905 |
Sågen brann. |
1907 |
På hamnkaptenens initiativ beslöt man bredda den gamla järnvägskajen, varvid man där kunde placera tre spår istället för två. |
1907 |
2 Lux-lampor installerades på den gamla kajen. |
1909 |
Bröderna Friis grundade ett skeppsvarv. |
1911 |
Hamnkaptenen föreslog att man skulle bygga en vågbrytare vars yttre punkt skulle vara Koöklacken. På grund av de höga kostnaderna föreslog kommittén, som undersökte saken, att endast en del skulle byggas. |
1912 |
Man beslöt att bygga vågbrytaren. |
1913 |
Hotell Hietala blir folkskola |
1913 |
Hamnen får elektrisk belysning. Elektriciteten kommer från Bröderna Friis’ kraftverk. |
1916 |
Beslutet om banan mellan Ylivieska och Idensalmi födde förväntningar om en ökning i trafiken, och fullmäktige tillsatte en särskild trafikkommitté. Enligt dess förslag fick Allmänna Ingeniörbyrå H.G.Torulf 1917 till uppgift att utarbeta en utvecklingsplan för hamnen. |
1917 |
På trafikkommitténs förslag får Allmänna Ingeniörbyrå H.G.Torulf till uppgift att utarbeta en utvecklingsplan för hamnen. |
1914-17 |
Under första världskriget transporterades stora godsmängder från Narvik till Ryssland via Yxpila. Då det inte fanns tillräckligt med tågvagnar blev man tvungen att lagra godset under bar himmel. |
1918 |
Allmänna Ingeniörbyråns förslag, som innehöll bl.a. nya kajer, reserveringar av tomter för industri och lager. Trafikkommittén fann den för ambitiös; speciellt motsatte man sig förslaget att fylla ut Potten. |
1917-20 |
Gamlakarleby Rederi AB bygger i Yxpila fem skonare utrustade med hjälpmotorer; Mars, Mercurius, Anders Chydenius, Tankar, samt, som den sista, Yxpila, som var det största segelfartyg som använts i Gamlakarleby. |
1920 |
Allmänna Ingeniörbyråns förslag till planer för en utvidgning av Potten. Staden var dock missnöjd med planen, och Vasa distrikts distriktsingenjör fick i uppdrag att utarbeta en ny plan. Staden ville dock inte förverkliga dem utan statsstöd. |
1925 |
Den statliga hamnkommittén framställde att ett 10 miljoner mark stort räntefritt lån skulle beviljas för hamnens utvidgningsarbeten. Kommittén framställde också att nya utvidgningsplaner skulle uppgöras tillsammans med Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen och Sjöfartsstyrelsen. Under mellankrigstiden utfördes dock inga större utvidgningsarbeten. |
1925 |
Vågbrytarens längd 70 m. |
1926 |
En ny hamnförordning enligt vilken hamnens ledning bestod av en hamnstyrelse med 9 medlemmar, vilka utsågs av stadsfullmäktige. De ledande tjänstemännen var: Hamnkaptenen, hamnkamrern och hamningenjören. |
1926 |
Då Ylivieska - Idensalmibanan blev färdig medförde den en ökning i trafikvolymerna. |
1926 |
Yxpila blir landets näst största exporthamn för icke sågade trävaror. |
1920-l. |
Man byggde ett stickspår, det s.k. Storgrundet-spåret till hamnvikens botten där det uppstod ett lagerområde för trävaror. |
1928-29 |
Den stora hamnstrejken |
1928 |
475 personer arbetade i hamnen. |
1928 |
¾ av vågbrytaren hade byggts; man ansökte om tilläggsfinansiering |
1934 |
Sista skedet i förlängningsarbetet av vågbrytaren inleddes (1,25 km) |
1934 |
De första förhandlingarna om grundandet av en svavelsyra- och superfosfatfabrik i Gamlakarleby. |
1940 |
Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaat Oy (sedermera Kemira AB) fattade beslutet att bygga en fabrik i Gamlakarleby |
1941-44 |
Under fortsättningskriget var Yxpila hamn en viktig lossningshamn för förnödenheter från Tyskland |
1942 |
Planeringen av utvidgningen av hamnen inleddes. Man hade lovat svavelsyra- och superfosfatfabriken att förbättringar skulle göras i hamnförhållandena. |
1945 |
En ansenlig summa i statens budget anslogs för utvidgningsarbetena |
1945 |
Svavelsyrafabriken körde igång. |
1947-50 |
Utvidgningsarbeten + muddring (farleden 9,25 m) |
1950-51 |
Den gamla kajen omvandlades till en betongkonstruktion |
1954 |
Gödselfabriken inledde sin verksamhet. |
1960 |
Båthamnen framför hamnkontoret utfylldes, småbåtshamnen flyttades till Potten. |
1960-t. |
Vågbrytaren såldes till Esso, som använde den som oljehamn |
1960-62 |
Man byggde en egen hamn för Outokumpus svavelfabrik, som skulle grundas; staden deltog i kostnaderna med 50 %. Man byggde även ut svavelsyrafabriken. |
1960-t. |
I början av decenniet inleddes en linjetrafik till Skellefteå med Varustamo Oy Perämeris m/s Bothnia. Linjen var dock inte lönsam och rederiets verksamhet upphörde 1966. M. Rauanheimo AB startade trafiken på nytt med m/s Coccolita, men den upphörde efter tre år. |
1960-65 |
Strandkajen byggdes. |
1966 |
De första lyftkranarna anskaffades. |
1967 |
Hamnen var för första gången öppen året runt. |
1972 |
Staden köpte tillbaka vågbrytaren. |
1973 |
En ny oljekaj byggdes |
1974 |
En lyftkran anskaffades till Outokumpus hamn |
1975 |
Farledens djup 9,5 meter |
1980 |
En egen kaj byggdes för Kemira |
1987 |
Den nya kajen i djuphamnen byggdes. |
1987 |
Farleden fördjupades till 11 meter. |
1990-t. |
I början av årtiondet anskaffade man ett lastningssystem för pyrit, ett råmaterial för tillverkningen av svavelsyra. |
1995 |
Djupfarledens muddringsprojekt påbörjades (fördjupning till 13 meter) |
2000 |
Djupfarleden blev färdig |
Till början av kronologin | ||||
De tidigaste skedena | Staden föds | Den gamla hamnen | Yxpilas frammarsch | Utvecklingen till storhamn |
1348-1620 | 1620-1730 | 1730-1895 | 1763-1884 | 1885-2000 |
Tillbaka i tiden | Till början | Framåt i tiden | ||
De tidigaste skedena | Staden föds | Den gamla hamnen | Yxpila träder fram | Utvecklingen till storhamn |
Fotogalleri | Till hamnens sidor | Kronologi | ||
Författare och respons |