De tidigaste skedena Staden föds 1620 Den Gamla Hamnen Yxpila träder fram Utvecklingen till storhamn Till början Gamla fotografier från Yxpila Till hamnens huvudsida Viktiga händelser i hamnens historia suomeksi

 

En ny era

Den del av järnvägen till Österbotten som gick till Gamla Karleby togs i bruk den 24.10.1885, och samtidigt med huvudbanan hade man även byggt sidospåret till Yxpila. Nu öppnade sig alldeles nya möjligheter för hamnens och hela stadens utveckling.Yxpila fick även sin egen järnvägsstation, och jämsides med frakttrafiken fungerade nu en regelbunden passagerartrafik till staden. Detta främjade på ett avgörande sätt etableringen av den permanenta bosättningen i Yxpila.

 
Karta över Yxpila hamnområde från 1890-talet. På kartan har utmärkts bl.a. järnvägsstationen, hamnkontoret, packhuset samt den år 1888 byggda petroleumcisternen. K.H. Renlunds museum.
Hela kartan i ett skilt fönster (94 KB).

Utrustningen i hamnen förbättras

Den gamla hamnen i Kaustarviken tas nu slutgiltigt ur bruk. I Yxpila utför man emellertid stora byggnadsarbeten. För järnvägen byggde man en egen brygga, och lagermagasinen placerades längs med järnvägsbanan. År 1886 byggde man ett nytt hamnkontor.Under de följande åren gjorde man även avsevärda förbättringar i farlederna in till hamnen; nya båkar byggdes och sjömärken restes. Fyren på Tankar, som man länge väntat på, blev färdig år 1889. Hädanefter kunde man säkert segla in i hamnen även under den mörka tiden.

Ångbåtsbryggan 1897. Bassängen bakom bryggan fungerade som en skyddad småbåtshamn. Bassängen fylldes igen på 1960-talet. I bakgrunden står det år 1886 byggda hamnkontoret som fortfarande finns kvar. Heikki Anttiroikos samlingar.

Industri

Med järnvägen inleddes den nya, industriella eran även i Yxpila hamn. År 1888 reste sig petroleumcisternen som ägdes av oljebolaget Nobel. År 1895 flyttade Bröderna Friis sin mekaniska verkstad från Kalajoki till Yxpila, främst för att kunna dra nytta av de bättre trafikförbindelserna. Senare grundades en repfabrik och ett skeppsvarv, och under ett par decennier var Bröderna Friis ett storindustriföretag.

 
Friis' fabriker var det första industriföretaget i stor skala i Gamlakarleby. Som bäst sysselsatte det 600 - 700 arbetstagare. Vid sidan av hamnen var fabrikerna den centrala punkten i samhället i Yxpila under de första decennierna på 1900-talet. Släkten Friis-Pohjanpalo var även mycket aktiv inom samhälleliga och kulturella frågor. Fabriks- och bostadsbyggnader sedda från ångbåtsbryggan år 1897. I förgrunden i ändan av en brygga står en byggnad som förmodligen fungerade som allmän badinrättning. Man lastade fartygen även vid Friis' egen brygga, som syns i bakgrunden. Heikki Anttiroikos samlingar.

Hamnen görs djupare

I slutet av 1800-talet stötte man i även Yxpila på problemet med att vattendjupet minskade. Kartan från år 1873 visar att vattendjupet framför kajen var 12-13 fot (ca 3,5 m). Förutom landhöjningen förorsakades det minskande vattendjupet i hamnen även av uppslamningen på grund av vågor och att fartygen tömde sin ballast inom hamnområdet. Man vidtog emellertid inte några konkreta åtgärder förrän år 1898 då staden anskaffade ett eget mudderverk.

 
En hamnmästare fungerade sedan 1860-talet som hamnens chef. Detta uppdrag sköttes i allmänhet som en deltidsbefattning av någon före detta sjökapten. Sin första heltidsanställda hamnmästare (eller -kapten) fick Yxpila år 1900 då kapten Gustaf Strömbäck (1865 -1938) utnämndes till tjänsten. Under Strömbäcks långvariga tid som hamnkapten (-1933) utvecklades Yxpila till en betydande exporthamn, och han tog flera initiativ för att göra hamnens verksamhet mera effektiv. Det var till exempel till stor del hans förtjänst att vågbrytaren kom till. Strömbäck spelade en central roll i vapensmugglingsverksamheten under förtrycksåren och han gömde vapen som kommit från "John Grafton" år 1905 bl.a. under golvet i hamnkontoret. K.H. Renlunds museum

Att man byggde en ny brygga norr om den gamla järnvägsbryggan avhjälpte även problemet med det minskande vattendjupet. Beslutet om detta togs år 1903. Fyra år senare utökade man även antalet järnvägsspår på den gamla bryggan. År 1912 påbörjades bygget på vågbrytaren, ett projekt som länge varit aktuellt. Avsikten var att vågbrytaren skulle sträcka sig ända till Koörnsklacken.

 
Hamnen i Yxpila har muddrats i flera omgångar ända sedan slutet av1800-talet. Bilden visar ett mudderverk år 1917. Heikki Anttiroikos samlingar.

Rundstock

Det första världskriget hade en revolutionerande inverkan på hamnens verksamhet, då stora godsmängder transporterades från Narvik genom Yxpila till Ryssland. Bristen på järnvägsvagnar var ett sort problem under krigstiden, varför man var tvungen att lagra godset ute under bar himmel.

 
Rundstock var under flera decennier den viktigaste exportvaran för Yxpila; i början var det fråga om gruvprops, senare massa- och pappersved. Lastningen skedde ute på redden och krävde mycket arbetskraft. Timmerflotten angjordes vid fartygets sida, och lastarna, som arbetade på en speciell pontonflotte ("ponttu"), samlade ihop stockarna i en måttram till knippen, som fartygets vinschar sedan lyfte in i lastrummen. Heikki Anttiroikos samlingar.

Under kriget och omedelbart därefter uppgjorde man omfattande planer för utvecklandet av hamnen. Under tiden mellan världskrigen skedde dock ingen större expansion. Byggandet av vågbrytaren var aktuellt ända in på 1930-talet. Bangården utsträcktes till vikens botten (det sk. Storgrundet-spåret), och där uppstod en stor upplagsplats för trävaror. I mitten av 1920-talet var Yxpila också Finlands näst största exporthamn för trävaror, med undantag av sågade trävaror.

 
Ett flygfotografi från 1930-talet. I förgrunden den nyare järnvägsbryggan, till höger om den de gamla bryggorna. Till höger ligger sågen med sitt lagerområde. Till höger längre bakom fanns vid stranden av Potten en stor upplagsplats för trävaror. Trävarorna transporterades dit med järnväg längs det sk. Storgrundet - spåret. Rundstock transporterades till fartygen i stora timmerflottar, som drogs av bogserbåtar. Det fanns en upplagsplats även i den norra delen av hamnen (till vänster), där en tomt hade reserverats för den planerade svavelsyrafabriken. Heikki Anttiroikos samlingar. En större bild .

 
Den viktigaste exportprodukten för Yxpila var under mellankrigstiden rundstock, som krävde stora lagerutrymmen. För detta ändamål tog man i bruk ett område vid stranden av Potten och ett område i Lahdenperä, dit man även drog en järnväg. Karta över Yxpila från år 1927, uppgjord av Artur F. Wickström. K.H. Renlunds museum. Foto Tapio Väinölä. Större format i ett skilt fönster

Krigstiden

Krigstiden innebär naturligtvis att det förekom störningar i hamnens verksamhet. Under fortsättningskriget var trafiken emellertid livlig emedan Yxpila var en viktig hamn som lossningsplats för importen av förnödenheter från Tyskland.År 1940 beslöt Rikkihappo- ja Superfosfaattitehtaat Oy (senare Kemira Oy) att bygga en fabrik i Gamlakarleby. Förhandlingar om grundandet av en svavelsyra- och superfosfatfabrik i Gamlakarleby hade förts redan från början av 1930-talet, och ett område för fabriken hade reserverats i hamnområdets stadsplan.

 
Stadsplanen för Yxpila på 1930-talet. För svavelsyrafabriken hade redan ett område reserverats norr om hamnen. Denna stadsplan blev dock till flera delar oförverkligad. K.H. Renlunds museum. Foto Tapio Väinölä..

En viktig orsak till fabrikens placering just i Gamlakarleby var den goda hamnen, och staden hade förbundit sig att genomföra ytterligare förbättringar i hamnförhållandena. Detta skedde bland annat genom att man förlängde den nyare järnvägsbryggan med 50 meter och fördjupade farleden till 24 fot (7,1 m). Planeringen av hamnutvidgningen påbörjades redan år 1942, men projektet kunde inte genomföras under kriget.

Storindustriepoken

Svavelsyrafabriken körde igång år 1945, och samma år anslogs i statens budget betydande medel för utvidgningen av hamnen. Det stora projektet ledde dock till många konflikter, och det kunde slutligen förverkligas först under åren 1947-50. Farledsdjupet ökade nu till 9,25 m.

Den följande stora utvidgningen skedde under åren 1960 - 62, då man byggde en egen hamn för Outokumpus svavelfabrik som skulle grundas på hamnens område. Staden bidrog till kostnaderna med 50 %. Under 1960-talet blev transporterna av flytande bränslen en stor del av hamnens verksamhet. Oljebolaget Esso använde vågbrytaren, som de köpt av staden, som oljehamn.

Sverigebåtarna

Före järnvägens tider hade hamnen en stor betydelse även som förmedlare av passagerartrafik till södra Finland och till Sverige. I takt med att fritidsresandet tilltog i början av 1960-talet gjordes det försök att köra igång en trafik på Sverige. Varustamo Oy Perämeris linje till Skellefteå med m/s Bothnia lönade sig emellertid inte, och rederiets verksamhet lades ned år 1966. M Rauanheimo AB återupptog trafiken med m/s Coccolita, men även denna linje avvecklades efter tre år.

Trafiken till Sverige körde på nytt igång år 1985. Jakob Lines, Vasabåtarna och sedermera Silja Line trafikerade en linje, närmast till Skellefteå, men även denna lades ned i mitten av 1990-talet.

 
Vy från Yxpila hamn år 1996. Foto Pertti Hyttinen..

En storhamn

Hamnen gick in i ett ny era år 1966 då man anskaffade de första kranarna. En ännu större förändring skedde år 1967 då hamnen för första gången var öppen hela vintern. År 1972 återgick vågbrytaren i stadens ägo, och samma år blev den nya oljekajen färdig. År byggdes en egen kaj för Kemira.

Under 1970- och 80-talen fördjupades hamnen ytterligare. År 1987 nådde man ett djup i farleden på 11 meter, och Karleby (Gamlakarleby stad kallas från 1977 Karleby) blev härigenom den djupaste hamnen i Bottenhavet. Samma år blev den nya kajen i Djuphamnen färdig. Från 1980-talet har målet varit att utveckla Karleby hamn till i första hand en hamn som betjänar transitotrafiken av massagods från och till Ryssland.

År 1995 inleddes arbetena för muddringen av den nya djupfarleden, och år 2000 blev den 13 meter djupa farleden färdig.

 

 
Tillbaka i tiden Till början Framåt i tiden
De tidigaste skedena Staden föds Den gamla hamnen Yxpila träder fram Utvecklingen till storhamn
Fotogalleri Till hamnens sidor Kronologi