Hamnarna i och farlederna till Gamlakarleby år 1763
Beskrivning av kartan: Transporterna av varor från staden till redden (Lit. B) skedde med lastbåtar genom det tre fot (ca 1,2 m) djupa stadssundet (Lit. A). På reddens västra sida låg vinterhamnen (Lit. D) med sina reparationskajer (Bråbänk) och stolpar för angöring. Det fanns tre platser för skeppsbyggnad: Vedskär (Lit. C), Soldatskär (Lit. F) och Coustarviken (Lit. G). Den med remmare (Lit E och H) utmärkta segelfarleden ut ur hamnen gick genom punkten Lit. I över sandnäset. Vid näset var djupet 13 fot (ca 3,9 m). Det djupaste stället mättes årligen upp och det märktes ut med remmare. Efter näset kunde man vid punkten Lit. K välja mellan två alternativa farleder. Huvudfarleden gick mellan Trutklipporna (Lit. L och M) förbi Tankar ut till havs. Den andra farleden gick mellan Trutklipporna och Trullökubben mot nordväst på området mellan Rysrå (Lit. R) och Trullögrundet (Lit. Q). De nordligaste farlederna gick vid sidan av Trullögrundet (Lit. Q). De mindre fartygen seglade till skärgården i Kronoby och Pedersöre socknar förbi Reipskär (Lit. A och B) eller längs "Nyhamns farled" (som börjar från Lit. C). Enligt kartan fanns det bara en signalfyr (Båk) och den stod på Trullögrundet (Lit. Q). Det är värt att notera att fyren på Tankar inte har märkts ut fastän den enligt vissa uppgifter byggdes i mitten av seklet. Både Tankar och Trullögrundet omnämns som lämpliga lotsplatser. Det framgår ur kartan att de största fartygen inte mera ens vid denna tid kunde ta sig över sandnäset utan man lossade och lastade dem vid en ankarplats som var belägen invid Trutklipporna. Detta gällde dock endast fartyg i saltlast, lasterna av styckegods kunde man åtminstone ännu år 1829 lossa i den egentliga hamnen. Det är möjligt att man använde den lilla hamnen (Lit. U), som var belägen i spetsen av Trullöudden, för samma ändamål. Även på Reipskär (Lit. A) fanns det en lastningsplats. Vinterhamnarna var belägna bredvid "Mera Skär" (Nyhamn) (Lit. Y) och i Yxpila (Lit. Z). |
||||||||
|